Kapital har i sin siste utgave en god og bred artikkel om finansnæringens satsing på mobile betalingsløsninger. Finans Norge og Bits AS har noen refleksjoner knyttet til denne.
Det har alltid vært krig på betalingsområdet. Det har alltid vært skarp konkurranse om kundene Men man har alltid benyttet samme infrastruktur, samme motorvei for å bringe pengene fra a til b. Det som er nytt i den digitale verden er at innovasjonstakten har gjort det vanskelig å utvikle felles infrastruktur raskt nok.
Finansnæringen har alltid vært flinke til å drive innovasjon, ta i bruk ny teknologi, til glede for kundene, næringen og samfunnet. Det er derfor Kapital kan påpeke at Norge har et nasjonalt betalingssystem «som regnes for å være ekstremt kostnadseffektivt». Med den teknologiske utvikling rundt oss, og særlig farten i mobilteknologien, har bankene naturligvis kastet seg over også muligheten for å utvikle kundevennlige løsninger for smarttelefoner.
Men hver enkelt bank ville være først ute, og da hadde man ikke tid til å vente på standardisering av nasjonal infrastruktur. Derfor er forskjellen mellom en ordinær betaling via kort i terminal og i nettbanken, og bruk av en av de nye mobile betalingsløsningene, at for den sistnevnte må avsender og mottager være bruker i det samme systemet. Derfor måtte Vipps, Mcash og MobilePay settes opp som brukersteder i Visa/Mastercard-systemene som er vesentlig dyrere enn det BankAxept-systemet.
Selv om Norge er et lite land med få forbrukere, har finansnæringens samarbeid om felles infrastruktur klart å levere verdens mest kostnadseffektive systemer knyttet til betalingsformidling. Derfor jobber næringen for at infrastrukturen skal understøtte også de nye, moderne og brukervennlige betalingsløsningene med et «norsk» kostnadsnivå.
Samtidig har den raske utviklingen nå gitt oss aktører med litt ulike posisjoner som tenker litt ulikt om hvordan disse posisjonene kan brukes i det nye konkurransebildet. Og det er naturlig. Dette er aktører som daglig konkurrerer med hverandre så busta fyker. Når vi samtidig vet at utviklingen går sensasjonelt fort, kan det ikke overraske at det er mer utfordrende nå å bli enige om bruk av en felles infrastruktur i et tempo som understøtter aktørenes egne markedsplaner.
På tross av et mer utfordrende samarbeidsklima, er næringen enige om på høyt nivå at man ønsker å standardisere der det er formålstjenlig for eksempel ved bruk av mobile betalingsløsninger i butikk. Dessuten er det en helt naturlig prosess at næringen vil gravitere mot mer kostnadseffektive løsninger i den mobile betalingskanalen, også for vennebetalinger, når disse er på plass. For hvis vi fragmenterer infrastrukturen for betalingsformidling i Norge, ender vi opp som evige lakeier for de store, internasjonale aktørene. Det er ingen ønsket situasjon hvis vi ønsker å bevare et like brukervennlig, billig, effektivt og sikkert betalingssystem som nasjonen til nå har nytt godt av.