Den 3.oktober 2016 informerte Bits om nye regler for eFakturatjenesten samt etablering av en ny driftsavtale med Nets/Nets Norge Infrastruktur om drift av koblingsenheten. De viktigste nyhetene for fakturamottakere, er mulighet for å:
- avtale mottak av eFaktura fra alle eFaktura utstedere («ja takk til alle»)
- benytte mobilnummer og/eller e-post dresse som adressering av mottaker
- motta førstegangs eFaktura uten forutgående etablering av eFakturaavtale med utsteder
- reservere seg for mottak av eFaktura fra en bestemte utsteder
For utstedere av eFakturaer betyr dette at de, ved å tilpasse seg den nye funksjonaliteten, kan:
- hente informasjon fra koblingsregisteret om hvilke fakturamottakere som har avtale om å motta eFaktura fra alle utstedere som tilbyr eFaktura
- sende eFakturaer til alle eFakturamottakere som har sagt «ja takk til alle»
- sende førstegangs eFaktura til kunder som har valgt «ja takk til alle» uten å måtte etablere eFaktura-avtaler enkeltvis slik det er i dag
- kunne søke etter eFakturaadresse ved hjelp av spesifiserte kundeopplysninger samt emailadresse eller mobilnummer dersom kunde har registrert dette
Nets har implementert ny funksjonalitet i koblingsregisteret og jobber sammen med Bits med å koordinere endringsbehov for berørte aktører tilknyttet eFaktura tjenesten.
Bankene tilpasser seg endringene og de første bankene forventes å kunne tilby sin kunder ny funksjonalitet før 1. mai 2017. Kunder kan inngå «ja takk til alle»-avtaler i hvilken som helst bank som har implementert ny funksjonalitet og dette vil da ha effekt for mottak av eFakturaer i alle de kanaler som tilbyr presentasjon av eFaktura betalingskrav som kunden har et kundeforhold til.
Vi arbeider også med utstedernes tekniske innsendere for å få på plass ny funksjonalitet slik at utstederne kan utnytte de nye mulighetene som eFaktura tjenesten gir.
Bankene begynner arbeid med eFaktura utstederne for å informere og bidra til at utstederne ved å benytte den nye funksjonaliteten, kan øke utbredelsen av eFaktura blant mottakerne og slippe å inngå enkeltvise eFaktura avtaler med hver enkelt eFaktura mottaker.
Utstedere av eFakturaer kan kontakte sin avtalebank for informasjon om hvilke muligheter den nye funksjonaliteten i tjenesten gir.